Nieuws > Alles > Onderwijs op afstand

Onderwijs op afstand

Onderwijs op afstand

 

Het Nederlandse kabinet heeft verregaande maatregelen genomen in het tegengaan van de verspreiding van het Corona-virus. Sinds maandag 16 maart zijn alle scholen gesloten. Alle scholen proberen sindsdien zo goed mogelijk ‘onderwijs op afstand’ vorm te geven. Ook wij! Hieronder lees je hoe we dit doen. Hierbij hebben we aandacht voor de schoolvakken, voor expressieve vakken én vooral ook voor het contact met elkaar.

 

Bewust kiezen wij ervoor om een afwisseling van digitale en praktische taken aan te bieden. Dat wil zeggen dat er naast schoolwerk, ook creatieve opdrachten zijn, dramalessen, beweegactiviteiten, etc. Wij vinden het belangrijk dat kinderen juist niet de hele dag achter de computer zitten, dus zetten deze alleen functioneel in. Wij kunnen wel met trots zeggen dat wij zeker nu de vruchten van plukken van het feit dat wij een Microsoft Showcase School zijn. Alle kinderen zijn al gewend in te loggen en digitale taken te maken. Door bijvoorbeeld onze digitale rekenmethode kunnen wij nu ook de kinderen op afstand volgen, aan- / bijsturen en instructies geven.

 

Elke week maken de leerkrachten een nieuwe weektaak voor de kinderen. Voor alle groepen is er een mix gemaakt van digitale taken, taken op papier en creatieve opdrachten. Alle materialen die daarvoor nodig zijn, lagen per kind klaar konden worden opgehaald. We hebben een geweldig grote betrokkenheid gezien: alle ouders hebben de spullen opgehaald!

 

Voor de kleuters ligt de nadruk op creatieve activiteiten en doe-opdrachten. De kinderen leren spelenderwijs, ook thuis. De ouders hebben de knutselmaterialen opgehaald en iedereen kan aan de slag. Verder delen de leerkrachten links naar informatieve filmpjes passend bij het thema, kunnen er educatieve spelletjes gespeeld worden, etc.

 

Voor groep 3 t/m 8 is er vooral gedacht aan de basisvakken als taal en rekenen. Rekenen doen wij op school digitaal, dus dat kan nu gemakkelijk thuis. Voor taal en spelling hebben we juist gekozen voor verwerking op papier, afgewisseld met zo nu en dan een computeropdracht. Ook de schrijfschriften hebben de kinderen thuis, dus daarmee kan ook verder geoefend worden.

 

We hebben in de weektaken vanaf groep 3 verschil gemaakt in basistaken, keuzetaken en extra taken. We gaan er van uit dat kinderen de basistaken in elk geval maken. De keuzetaken kunnen gemaakt worden als er nog ruimte is om extra te oefenen. De extra taken zorgen ervoor dat kinderen ook leren in allerlei andere situaties en zijn tips voor leuke en leerzame activiteiten die je kunt doen! Denk bijvoorbeeld aan koekjes bakken (recept lezen, hoeveelheden afmeten, geduld tijdens het wachten…), gezelschapsspellen spelen en buitenactiviteiten.

 

Wat wij en alle ouders en kinderen het meeste missen is het contact met elkaar. Daarom proberen we zo goed mogelijk digitaal of telefonisch in contact te blijven. Dit doen we op verschillende manieren. Kinderen worden gevraagd om foto’s te maken van hun werk (bijv. de creatieve opdracht) en deze te delen op een Padlet (digitaal prikbord). Zo inspireren ze elkaar en kunnen ze elkaars gemaakte werk bewonderen. We hebben veel contact met ouders via Parro, de schoolapp. Ouders posten daar met regelmaat ook berichten hoe het gaat met de kinderen en wat ze aan het doen zijn, wij vinden dat erg fijn om te zien. De leerkrachten posten weer nieuwe ideeën, tips en inspiratie. Deze wederzijde betrokkenheid doet ons allemaal goed en is iets waar we dan ook erg trots op zijn! De kinderen van de bovenbouw kunnen inloggen in Microsoft Teams. Doordat zij dit op school ook deden, lukt dit thuis gemakkelijk. De kinderen kunnen via Teams elkaar en de leerkracht om hulp vragen, er kunnen instructies op afstand plaatsvinden, opdrachten kunnen bij de bestanden worden geplaatst, etc. Leerkrachten van alle groepen zorgen voor foto’s, video’s en berichten om contact te houden, in enkele gevallen hebben we ook telefonisch contact.

 

We snappen dat dit alles vooral heel veel vraagt van ouders! Zeker als zij zelf thuis ook nog moeten werken. Voor iedereen is het zoeken van een ritme belangrijk en nodig. We denken mee waar het kan en geven tips waar nodig. De situatie vraagt veel van ons. Voor volwassenen is deze toestand al ingewikkeld, laat staan voor de kinderen. Laten we er vooral voor elkaar zijn wanneer dat nodig is!

 

We hopen van harte dat we er op deze manier samen voor kunnen zorgen dat het onderwijs zo goed mogelijk door kan gaan, dat we op een fijne manier in contact kunnen blijven en dat we iedereen dan straks in goede gezondheid weer kunnen ontmoeten op school! We hopen ook dat er, ondanks alles, thuis ruimte is voor ontspanning en voor het genieten van kleine dingen en elkaar!

 

Hopelijk tot snel!

 

Deel deze pagina:

School video

Klik op de afbeelding voor ons Vlog-kanaal

Sociale media

Volg ons voor het laatste nieuws ook op Facebook.