Alle kinderen willen graag leren. Jonge kinderen leren eten, staan, lopen, praten. Ze zijn niet bang om fouten te maken en blijven proberen.
We vinden het op De Korenbloem erg belangrijk om kinderen bewust te laten leren, vanuit zelfvertrouwen en een ‘growth mindset’. We leren kinderen dat fouten maken mag en dat je altijd beter kunt worden.

Hoe leren je hersenen?
De kinderen leren over de werking van de hersenen. Hoe leren je hersenen nu eigenlijk? Bijvoorbeeld: door veel te oefenen er verbindingen worden gelegd en hierdoor onthoud je het beter. Door nog meer te oefenen worden deze verbindingen steeds sterker. In onderstaand filmpje wordt het uitgebreid uitgelegd.
Hoe leren je hersenen? https://youtu.be/Fy0ShyXiRss
Je kunt jezelf dus altijd blijven verbeteren en ontwikkelen.

Fixie en Growie
Ook hebben we het in alle groepen over mindset. Met mindset bedoelen we de manier waarop mensen over dingen denken en hoe ze met dingen omgaan. Je kunt denken vanuit een fixed mindset (vaste mindset) en growth mindset (groei mindset). Fixie en Growie helpen ons alles over mindset te begrijpen. Fixie heeft een vaste mindset en Growie heeft een groei mindset. Fixie denkt vaak: “Ik kan het niet”. En Growie denkt: “Ik kan het NOG niet”.

Breinhelden
Dit schooljaar zullen we in alle klassen nog gerichter gaan werken aan het versterken van de executieve functies van de kinderen. Daarvoor gebruiken we het onderwijsprogramma ‘Breinhelden, doordacht werken aan executieve functies’. Executieve functies: dat klinkt ingewikkeld, maar het zijn eigen 'gewoon' de sturende of uitvoerende functies in je brein, die ervoor zorgen dat je je gedachten en gedrag bewust kunt sturen. Het helpt je bijvoorbeeld om je impulsen onder controle te houden, je aandacht vast te houden of om op tijd te komen. Daarmee bepalen deze functies in hoge mate je schoolsucces. Belangrijk dus om kinderen te leren hoe zijn hun executieve functies kunnen herkennen en ontwikkelen!
De kinderen maken kennis met twee Breinhelden, Effi en Furon.

Zij helpen bij het versterken van hun Breinkrachten (de executieve functies) van de kinderen. Wekelijks krijgen de kinderen een activiteit aangeboden die gericht is op het versterken van de Breinkrachten, bijvoorbeeld Doekracht, Stopkracht, Aandachtkracht, Doorzetkracht, etc. Elke Breinkracht heeft zijn eigen symbool, teken en ‘spreuk’. Er zijn verhalen, oefeningen en samen spreken we dezelfde 'taal', zodat iedereen weet waar we het over hebben. Zo werken we aan het versterken van deze belangrijke regelfuncties.
Er staat heel veel informatie op www.breinhelden.nl en ook op YouTube zijn de Breinhelden te vinden!